onsdag 27 januari 2010

Värme

Så i måndags var de äntligen här från Teknikgruppen väst, de som är IVT:s serviceställe i vårt område. Vi har ju väntat på detta besöket sedan i november så vi var mycket glada att de äntligen hade tid att dyka upp ;)

Påfyllningen av köldbärarvätskan (heter det så? sprit var det iallafall) gick bra och efter en stund var så pumpen igång. Vi var lite rädda att de skulle låta mycket då vi har hört hos några vänner, men den var förvånansvärt tystgående.

Vi var ju naturligtvis nyfikna på hur stor skillnad det var mellan att köra enbart på el och när pumpen nu fungerar som den ska. Trots ett dygn där det iallafall var 17 minus under natten drog det mindre än en tredjedel mot tidigare. Känns riktigt bra :)

Vi fick även hjälp med att justera in ventilationen och så sänkte vi "värmekurvan" för hela huset då vi tycker att det har varit svårt att få ner värmen i vissa rum annars. Genast blev det mycket behagligare.

6 kommentarer:

  1. Får jag "skärmdumpa" en bild från ditt fina kök, givetvis länkar jag till dig?

    SvaraRadera
  2. Hej, har precis hittat hit. Vilket fint hem och inspirerande. Nu vill jag också fixa tvättstugan! Perfekt att den utdragbara strykbrädan fick plast. Så vill jag också ha!

    SvaraRadera
  3. Hej Johanna,

    Vad skönt att det äntligen funkar som det ska nu! det var väl ändå på tiden :) men vilken tur ändå att ni upplevt att det varit för varmt så det inte var tvärtom! kram annelie

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna!
    Har följt din blogg länge nu och tycker ni har byggt ett jättefint hus!
    Ni är duktiga och har så bra smak.
    Vi har skrivit på för Eksjöhus och ska oxå bygga ett Trend, och nu börjar alla frågor snurra i huvudet, så mkt att tänka på, men oxå väldigt kul.
    Stort lycka till framöver.
    M.v.h. Linda!

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Tack för din tankar och idéer kring vår vägg :)

    Vi var uppe i huset idag och byggaren visade hur han tänkte och ungefär hur det skulle se ut med väggen upp till taket. Jag tror faktiskt inte heller att det hade påverkat ljusinsläppet speciellt mycket men det var lite delade meningar om det. Vi kom till slut fram till att vi inte bygger någon vägg där i dagsläget och skulle vi ånga oss så får vi slå upp den senare :)

    Kul att höra att ni upplever huset som ljust, där vi bor idag är det relativt mörkt så det ska bli så himla skönt att få in lite ljus i hemmet.

    Vi har valt ett skymningsrelä som sköter sig själv och det tror jag blir jättebra. Vad det gäller elen så har jag också tänkt lite på det här med adventsljusstakar men jag har som ni bara tänkt på det till vardagsrummet. Kanske är en idé att sätta det i sovrummen också.

    En liten fråga om eran väggfärg. Vi ska ju måla vitt på många av väggarna men nu har jag märkt att vitt inte är vitt :) vad har ni för vit färg på väggarna?



    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Hej hej,

    Ja det är precis det jag är rädd för att det ska se "dassigt" ut och det vill vi inte vara med om, hellre då kritvitt :)! Tänkte jag skulle åka upp till en målaraffär i helgen och se vad dem säger där.

    Har ni fått allt i ordning i huset nu eller hur är det?:)

    Ha en fin dag!
    kram Annelie

    SvaraRadera