torsdag 25 juni 2009

Sommar



Vilket härligt sommarväder det är! 1 vecka kvar till semester nu, som jag längtar. Tyvärr kommer ju denna semester till stor del att tillbringas inomhus med att isolera, sätta osb, gipsa och spackla, men lite ledig får man ju passa på att vara också. Efter lite övervägande har vi nog bestämt oss för att leja bort spackligen. Att för oss två som vara har en mycket mycket begränsad erfarenhet av att spackla, ge oss på ett helt hus med en takhöjd på 4,15...nja jag vet inte, det är ju sånt som kommer synas och jag kommer nog irritera mej på om det inte blir riktigt bra överallt.
Nu är ifallfall snickarna färdiga hos oss, så nu är det bara att sätt igång. Vi får kolla nästa vecka vad vi behöver köpa in för verktyg mm och vad vi kan låna från andra.
Status för målingen är väl att vi fortfarande är inne på slutspurten Nästan allt är målet 2 ggr, och naturligtvis är det de knepiga ställena kvar, det där med att stå på höga höjder och måla är fortfarande inget jag vant mig vid.

De andra huset på området börjar också ta form, en var våra nu närmsta grannar fick upp sina takpannor idag...åh så fint det var..helt platta pannor, sånt hade jag också velat ha *ler*... tyvärr hade inte vår leverantör den typen när vi beställde men nu såg jag härom dan att de hade fått in det som nyhet...typiskt. Det kommer bli jättefint på deras hus iallafall.

Gräsmattan frodas och växer, så även ogräset. Vår kulle är helt grön även den, dock inte av gräs utan annat snabbväxande grönt.
Idag var det dax för andra klippningen. Känns lite overkligt att jag går och klipper gräset på vår tomt, att det är här vi ska bo, att vi om ett år kommer kunna sitta på vår altan och bara njuta. Får försöka att tänka på de dagar i sommar vi ska gå inne och svettas i värmen :)

7 kommentarer:

  1. Hej Johanna
    Vad fint det är! Nyklippt gräsmatta, nymålat hus och klarblå himmel. Det kan inte bli bättre. Jag tycker att ni valt en väldigt fin färg på huset! Ha det bra i värmen!
    //Grannen Caroline

    SvaraRadera
  2. Hej!
    nej det kan nog inte bli det just nu :)
    Tackar, ja vi känner oss också nöjda med färgen. Hur går det för er med huset, är det beställt?

    kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Huset är beställt, kommer v.38 och med inflyttning v.7. Känns jättebra! Så nu kommer vi snart köra igång.

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  4. HEJ... funderar också på ett trend men är lite osäker på vad det kommer att kosta om man gör ganska mycket själv, så jag undrar om ni räknat nått på vad ni kommer att hamna på, har ni någon uppfattning?

    och som jag förstår så ska ni göra ganska mycket själva?

    //TOMMY

    SvaraRadera
  5. Hej Tommy!

    Det är jättesvårt att ge något bra svar på vad vi tjänar på att göra mycket själv, kostaderna för entreprenader skiljer ju väldigt mycket på var någonstans i landet man bor. Men genrellt kan jag säga att man spara mycket pengar på saker man kan göra själv, men den handlar det ju om ork och tid också. Det var vädligt skönt att vi kunde göra markarbetet och grundläggningen själva för att sedan få en liten återhämtningsperiod nu när snickarna har varit i huset och jobbat.

    Men jag skulle rekomendera dig att kontakta Eksjöhus säljare, de har varit toppen och kan ge dig bättre svar och aktuella prisuppgifter.

    // Johanna

    SvaraRadera
  6. Hej Johanna!!

    Kikar in igen en sväng, åh så tjusigt huset blir när det är vitmålat. Får man fråga vad er kulör heter?? Vi är nu mitt uppe i detta med val av färg, jag är lite inne på äggskalsvit typ. Ser lite ut som ni valt nått sånt el?

    Ville också bara säga en sak, vi har varit på sem i Göteborg nu ett par dagar och visste innan vi åkte att dom bygger ett sådant här TREND som vi och ni bygger som visningshus. Så vi tog reda på vart och åkte dit i går, det va full rulle på arbetarna där. Så jag frågade lite snällt om vi fick komma in och titta, förklarade att vi bygger ett likadant fast i Mjölby då. Och såklart fick vi det. Shit, vi vart så glatt överraskade. Det va såå himla fint. Tyvärr kunde inte min sambo vara med på vår resa så jag tog massor med kort och visade när vi kom hem. Och nu ska vi även åka på visningen på lördag trodde dom det skulle bli. Ska kontakta Eksjöhus i morgon för att säkerställa. Bara ville berätta:-) HIHI!!

    Får gärna skriva på min mail om du undrar över nått el svara där, har inget sånt konto man behöver så skickas som anonymt.

    cissi.thapper@hotmail.com

    Mvh:cissi

    SvaraRadera
  7. vilket härligt hus ni kommer få!!

    erica

    thereisnoplacelkehome.blogg.se

    SvaraRadera