torsdag 17 september 2009

Beställt



Blev en tur till Ikea idag på min lediga dag, med uppdraget att beställa inredningen till tvättstugan. Så många turer det har varit med den här tvättstugan,så det känns oerhört befriande att det nu äntligen är gjort. Men vägen dit skulle självklart inte vara enkel.

Jag kom till det stora varuhuset precis efter det öppnat, jag hade ju redan planerat hela tvättstugan hemma (ett tiotal gånger) i deras ritprogram så jag skulle bara kika på vilken bänkskiva vi skulle ha och vilka handtag annars var allt klart. Så jag gick fram till en säljare som hjälpte mig med datorn och vi tog fram min ritning...och så säger hon..." ja, jag ser här att du har ritat in ett skåp med utdragbar styrkbräda"...ja??..."ja den har tyvärr utgått ur sortimentet för någon vecka sedan". Vad sa du? " ja, den har tyvärr utgått ur sortimentet, men de har inte hunnit plockat bort den ut databasen".
Herregud...här har jag suttit och planerat våran tvättstuga i flera månader för att få allt och stämma in med elskåp, multimediaskåp, tvättmaskin, torkskåp, eluttag, ett fönster som sitter för "lågt", en centaldammsugare, en ful bergvärmepump...ja listan kan göras vääldigt vääldigt lång, och när jag väl vill beställa det så har just det skåpet jag hade som krav skulle ingå, och störst problem med att placera, utgått. Jag kunde inte tro det var sant.
Jag förklarade för henne att vi har utgått från den ritningen när vi planerat hela tvättstugan med el-uttag, VVS osv och undrade om inte detta gick och lösa på något sätt.
Efter en liten stund kom hon tillbaka och jag fick namnet på tillverkaren av strykbrädan och hon förklarade att det inte skulle vara något problem att montera in från någon annan leverantör heller...och jag kunde fortfarande köpa själva "stommen" från IKEA. Tack. En suck av lättnad.

Så nu är allt beställt!

4 kommentarer:

  1. Vad SKÖNT att det löste sig till slut, sånt där kan man ju bli galen på när man suttit och verkligen gått igenom det så noggrant :) Bra tips med infällbar strykbräda, det har jag missat att det finns. Nu har vi beställt kök, det går sakta men säkert framåt :)

    ha en jättehärlig helg!
    kram annelie

    SvaraRadera
  2. Så skönt att det ordade sig. Tvättstugan är ett sådant ställe som verkligen behöver vara välplanerad med ofta kommer i "skymundan" av badrum och allt annat som ska planeras och väljas. Infälld strykbräda låter som en utmärkt idé.

    Kram veronica

    SvaraRadera
  3. kul att höra hur andra tänker, för min del så kommer strykbrädan på prioritet sista plats ungefär, jag stryker bara när det är absolut nödvändigt och då kan jag stå vart som helst :) men det är bra att planera tvättstugan ordentligt, den ska fungera till mycket. hos oss ska den vara entré för smutsiga personer, kunna torka smutsiga kläder, torka rena kläder utan att komma ihop med de smutsiga, förvaring osv tyvärr tar pannan lite mer plats än jag hade räknat med och ful är den ju ockås som sagt
    tur att du kunde få dit val tillslut iallafall, nu kan det inte vara långt kvar tills ni kan flytta in, bara lite badrums- och köksinredning som saknas?

    SvaraRadera
  4. Ja det kan vara lite olika :) Jag resonerade så att jag gärna vill att stykbrädan ska vara lätttillgänglig, vilket den inte är idag, däför var det så viktigt.
    Ja det är mycket tvättsugan och grovingången ska fungera till. Hade ine en tanke på det innan att just den delen av huset skulle nästan kräva mest planering för att bli så praktiskt som möjligt. Men det är väl kanske så att det som är tråkigt vill man gärna göra lite smidigare om man har möjlighet till det.

    Nej nu är det inte mycket kvar.. köks och badrumsinredning, lite lister och några dörrfoder. Det känns så himla skönt.

    Hoppas ni trivs bra i huset, vi får kika förbi nån dag och se hur ni har det.

    Kram Johanna

    SvaraRadera