torsdag 12 november 2009

Tungt

Senaste veckorna har varit riktigt jobbiga, inte bara för det har varit oroligt mycket utan för att allt som har kunnat strula har också strulat ( kanske en överdrift, men det är så det känns nu).
Igår när jag kom till huset och jag då förväntade mig att allt skulle vara klart förutom en blandare som vi hade lite diskussioner med röris om får jag besked om att våran bergvärmepump är trasig. De har försökt att hitta vad som är fel men det var inget som kunde göras utan nya delar.
Första beskedet är då att vi kommer vara utan värme och varmvatten i 2 veckor! Hade läget varit annorlunda och jag hade haft någon som helst energi till överst hade jag skällt ut rörmokarna efter noter (även fast jag vet att det är deras chefs fel). Detta aldrig behövt hända om de hade kommit för 1 månad sedan när de lovat första gången. Istället kommer de 4 dagar innan slutbesiktning och tycker det är lugnt. Men som sagt, det fanns ingen energi, och som tur var kom våran underbara säljare från Eksjöhus och lovade ( ja han kan man lita på iallafall) att vi visst skulle kunna flytta in och att det ska ordnas el och varmvatten. Så en elpatron får driva golvvärmen och vi får klara tillsvidare oss på den extra varmvattenberedaren vi valt att installera...men något bubbelbad på lördag lär det ju inte bli ;)
Slutbesiktning på fredag blir det inte heller nu då, men vi flyttar in ändå, bo kvar i lägenheten 1 vecka till är inte aktuellt.
Det är sagt att de ska komma på tisdag från IVT nästa vecka och fixa och laga, så jag håller verkligen tummarna för det.

Jag har inte varit uppe vid huset idag, lämnar rörgubbarna ifred tänker jag. Men jag hoppas innerligt att de är klara så vi kan börja städa idag.

6 kommentarer:

  1. Hej johanna, usch vad tråkigt :(! Vad skönt att det löste sig så att ni kan flytta in iaf. Att bergvärmen är trasig är ju inget man direkt förväntar sig eller räknar med! Hoppas allt ordnar sig snart så ni kan flytta in och njuta av att nya huset! Kramar Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej! Mitt namn är Malin och jag vill bara säga att jag tycker din blogg är fantastiskt bra. Jag och min sambo Martin skall träffa en säljare för Eksjöhus i morgon och funderar på att bygga ett likadant hus som erat.Vill verkligen tacka för alla tips och idéer som du har givit här på bloggen som vi kommer ta med oss till mötet i morgon.

    SvaraRadera
  3. Ja visst löser det sig, det är bara jobbigt med alla förväntningar man har. Men nu har vi fått städa hela huset från topp till tå, t.om. skuvat ihop köksbordet och stolar på plats..det kändes helt underbart!
    Nu är det bara lite packning här hemma så återstår.

    Vad roligt att du har hittat hit Malin,och att du /ni har haft nytta av lite tips. Är alltid roligt att höra att man kan vara till nån hjälp :)
    Du får lycka till på mötet imorgon då! Hör gärna av dig om hur det går, är ju så nyfiken på alla Trend-byggare :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. tur att det löset sig med en tillfällig lösning, inte direkt rätt årstid att vara utan värme. vi bodde första veckan i huset utan varmvatten och värme, men det gick ju an då, i månadsskiftet augusti/september. duscha kunde vi göra på jobbet.

    SvaraRadera
  5. Hej! Hittade in hit när jag googlade "eksjöhus trend pris". Jag å min familj har köpt en tomt, men inte lyckats bestämma oss för vilket hus det blir än. Måste dock säga att ni verkar ha hittat ett kanonhus, kan nog tänkas bli detta för oss oxå. Har en liten fundering bara, ser att erat hus är spegelvänt jämfört med planlösningen i katalogen, kostar det extra? Med tanke på vår tomt skulle vi oxå behöva ha så...
    Lycka till med allt nu, hoppas det bara rullar på med resten!
    //Ebba

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det så, man förväntar sig att allt ska fungera som det ska. Vad roligt att höra att det känns bättre nu och att ni börjar komma i ordning :) Glöm inte bort att visa oss bilder, är sååå nyfiken. kram

    SvaraRadera